Jak wyróżnić się na konkurencyjnym rynku biur rachunkowych?

Jak wyróżnić się na konkurencyjnym rynku biur rachunkowych?

Jak wyróżnić się na konkurencyjnym rynku biur rachunkowych? Na początku 2014 roku zawód księgowego poddany został deregulacji. Obecnie nie są wymagane żadne uprawnienia by móc rozpocząć działalność biura rachunkowego. Podobnie jak w przypadku innych branż poddanych deregulacją jak nieruchomości, również w branży księgowej zdania na temat słuszności zniesienia licencji są podzielone.

Z jednej strony łatwiejszy dostęp do zawodu może obniżać jakość oferowanych przez nowe firmy usług, zaniżać ceny oraz obniżać zaufanie do całej branży. Z drugiej strony to szansa dla wielu młodych przedsiębiorców, którzy chcą spróbować swoich sił w biznesie. Niezależnie od opinii, wszyscy są zgodni co do jednego – wzrosła konkurencja na rynku. Jak wyróżnić swoje biuro rachunkowe?

Cena czyni cuda?

Jeszcze kilkanaście lat temu głównym czynnikiem wyboru była cena. Im była niższa tym przyciągała więcej klientów. Obecnie trend ten uległ poważnej zmianie, klienci coraz częściej decydują się na współpracę z firmą proponującą wyższe ceny oczekując w zamian wyższej jakości. Nie warto więc z góry zakładać, że jeśli proponujemy najniższe stawki za usługę na lokalnym rynku, staniemy się jego najpoważniejszym graczem. Warto ustalić jasno określone przedziały cenowe za konkretny zakres usługi a jednocześnie zachować przy tym dużo elastyczności. Więksi klienci cenią sobie indywidualne podejście i indywidualną wycenę.

Zakres usług

Biura rachunkowe już dawno nie oferują jedynie usług księgowych. Wciąż jest to dla wielu podmiotów podstawowa forma działalności, dobra głównie dla początkujących firm. W miarę rozrostu i zdobywaniu kolejnych klientów należy zakres usług rozszerzać.

Jakie dodatkowe usługi proponują klientom biura rachunkowe? Podstawowym dodatkiem jest prowadzenie działów kadrowo-płacowych czyli ewidencja czasu pracy pracowników oraz rozliczanie ich w ZUS i US. Bardziej rozbudowane firmy proponują klientom pomoc i doradztwo prawno-podatkowe. Bardzo chętnie korzystają z tego duże firmy, które szukają oszczędności podatkowych. Coraz więcej biur rachunkowych oferuje swoje usługi również klientom indywidualnym doradzając im w kwestii kredytów czy też pożyczek a nawet prowadząc osobistą księgowość.

Kwalifikacje i szkolenia

Mimo, że ustawodawca zniósł obowiązek posiadania certyfikatów księgowych wydawanych przez Ministerstwo Finansów warto uczestniczyć w procesach kwalifikacyjnych oraz szkoleniach. Branża finansowa jest bardzo trudna, obowiązujące przepisy często ulegają zmianie, stąd konieczność regularnego uczestnictwa w kursach czy też branżowych spotkaniach. Oprócz zdobytych kwalifikacji czy też nabytej wiedzy otrzymujemy możliwość pochwalenia się certyfikatami wśród klientów. Bardzo pozytywnie wpływa to na opinię na temat biura rachunkowego, która może mieć duże znaczenie dla potencjalnego klienta. Ceny takich szkoleń wahają się kilkuset do nawet kilku tysięcy przy bardziej złożonych problemach.

Lokalizacja biura

Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność, wykonujesz ją sam i masz jedynie kilku zaufanych klientów ten punkt możesz pominąć. Jeśli jednak prowadzisz większą firmę i chcesz zdobywać dużych klientów powinieneś się nimi otaczaj. Podobnie jak w przypadku innych usług z sektora finansowego, również w przypadku biur rachunkowych atrakcyjna lokalizacja w centrum miast podniesie prestiż samej firmy. Mimo szybkiego rozwoju technologii, kontaktu mailowego i telefoniczne ciągle wielu klientów preferuje spotkania osobiste. Warto, więc ułatwić mu możliwość dotarcia do biura rachunkowego.

Postaw na reklamę

Żeby wyróżnić się na konkurencyjnych rynkach potrzeba dobrej czyli skutecznej reklamy. Jakie media wybrać by Nasz komunikat dotarł do potencjalnych klientów? Przede wszystkim należy dobre określić swoją grupę docelową. Jeśli grono naszych klientów tworzą głównie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa należy postawić na reklamę o zasięgu lokalnym. Właściciele takich firm najczęściej chcą mieć kontakt z biurem rachunkowym, stąd najczęściej decydują się na współpracę z firmą z tego samego miasta. Warto więc skorzystać z reklam prasowych czy też odpowiednio kierowanych reklam w mediach społecznościowych. Do tego dodać należy inne narzędzia marketingu internetowego jak SEM czy też SEO. Poszukiwanie biura rachunkowego najczęściej zaczyna się od wpisania odpowiedniej frazy w wyszukiwarkę Google.

Zobacz również:

Podsumowanie

Zniesienie obowiązku posiadania licencji księgowego spowodowało, że jak grzyby po deszczu powstają nowe biura rachunkowe. Powoduje to dużą konkurencję na tym rynku, na co narzeka wielu przedsiębiorców. Należy jednak pamiętać, że jeśli usługi które oferujemy będą wykonywane z odpowiednią jakością i starannością klienci zawsze do Nas trafią. Warto na bieżąco podnosić swoje umiejętności podczas szkoleń, konferencji czy też inwestując w kolejne studia podyplomowe. Żeby Nasze biuro rachunkowe zostało dostrzeżone, konieczne są również wydatki na reklamę i marketing. Odpowiednio skonstruowany przekaz zachęci wielu przedsiębiorców do podpisania umowy o współpracę.