Polisa ocp co to jest – kiedy świadczymy usługi przewozowe, możemy się czasem spotkać z różnego rodzaju wymaganiami, które musimy oczywiście wypełnić, jeżeli chcemy zrealizować zlecenia. Jeżeli wymagania spełnimy, to może się okazać to dla nas bardzo dobrą sprawą, ponieważ na przykład dla danej firmy, będziemy regularnie realizować transporty. Jest jednak jedno z wymagań, jakie ostatnio możemy coraz częściej spotkać, a nie jest ono obowiązkowe. Wymaganiem tym jest ubezpieczenie OCP przewoźnika. Niestety nie każdy z nas kto realizuje transporty, wie co to jest polisa OCP.

Polisa OCP co to jest?

Zazwyczaj większość z nas, kiedy pierwszy raz słyszy o konieczności posiadania polisy OCP przewoźnika, ulega małej konsternacji, ponieważ oczywiście próbuję udowodnić swojemu klientowi, że posiada zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC, jednak jak się okazuje, nie o te chodzi polisy. Polisa OCP przewoźnika jest to dodatkowe ubezpieczenie, które musimy posiadać, aby dla niektórych firm świadczyć usługi transportowe.

Co to jest polisa OCP? Polisa OCP przewoźnika jest to ubezpieczenie, które obejmuje nie tyle samochód ile ładunek, który przewozimy. Działa to mniej więcej na takiej zasadzie, że jeżeli na przykład świadcząc usługi przewozowe dla danej firmy ładunek, który zostanie nam powierzony, ulegnie zniszczeniu częściowo lub całkowicie, to wówczas ubezpieczyciel, któremu odprowadzamy składki za polisę OCP przewoźnika, zapłaci odszkodowanie naszemu klientowi. Im bardziej drogocenne ładunki, tym klienci części wymagają posiadania takiego ubezpieczenia, ponieważ bardzo często może dojść do takiej sytuacji, że firma transportowa nie będzie w stanie zrekompensować strat, które powstaną w trakcie transportu, niezależnie od tego, czy jest to wina nasza, czyli przewoźników, czy zadziałały jakieś inne czynniki zewnętrzne od nas niezależne.

Sprawdź koniecznie:

Jakie ładunki można ubezpieczać za pomocą polisy OCP przewoźnika?

Polisa ocp co to jest
Polisa ocp co to jest

Często pojawia się również takie pytanie, czy każdy ładunek, jaki będziemy chcieli przewieźć, może być objęty polisą OCP przewoźnika. Jak się okazuje nie każdy ładunek, który będziemy przewozić, jest objęty polisą i w momencie, kiedy będziemy podejmowali się przewozu danego ładunku, dobrze jest sprawdzić, czy nasza polisa taki ładunek ubezpieczy. Lista ładunków, które nie są objęte standardowym ubezpieczeniem OCP, nie jest tak naprawdę zbyt duża, ale są to przeważnie rzeczy, które niosą ze sobą duże ryzyko strat. Tak dla przykładu standardowa polisa OCP, nigdy nie ubezpieczy nam na przykład transportu biżuterii, pieniędzy, dzieł sztuki czy materiałów niebezpiecznych. Oczywiście taki transport możemy ubezpieczyć, ale odbywa się to na odrębnych zasadach. Najczęściej tego typu ubezpieczenie jest jednorazowe, a jeżeli takie transporty chcemy wykonywać regularnie, to składki na takie ubezpieczenie OCP przewoźnika są dużo większe.

Od czego zależy wysokość składki z polisy OCP przewoźnika?

Oczywiście każdą firmę transportową interesuje to, aby składki były możliwie jak najmniejsze, asortyment objęty ubezpieczeniem jak największy, kwota maksymalna, do której ubezpieczyciel będzie wypłacał odszkodowanie jak największa, a składka jak najmniejsza. Jak się okazuje nie każda firma przewozowa, będzie miała te składki odprowadzane w takiej samej wysokości. Co wpływa zatem na wysokość składki polisy OCP przewoźnika?

W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na fakt, że firmy ubezpieczeniowe, kiedy obliczają nam składkę, to w pierwszej kolejności biorą na prześwietlenie dochody naszej firmy. Im wyższe mamy dochody, tym najprawdopodobniej składka będzie większa. Wynika to z dość prostej zależności. Jeżeli nasza firma ma duże dochody, to oznacza to mniej więcej tyle, że wykonujemy dużo transportów, lub wykonujemy transporty, które są wysoko opłacane, a co za tym idzie przewożony towar, jest drogi. Taka prosta zależność pozwala wyliczyć taką podstawową jakby bazę naszej składki OCP przewoźnika, ale nie jest to oczywiście jedyne kryterium w ustalaniu wysokości składki. Taka podstawowa baza, zawsze ulega dodatkowym modyfikacjom.

Drugą kwestią, która jest analizowana, jest to oczywiście ilość pojazdów, jakie chcemy ubezpieczyć. Czyli jeżeli mamy dużo pojazdów, to jednorazowa składka odprowadzana za każdy pojazd będzie mniejsza, niż jeżeli będziemy mieli pojazdów mniej lub na przykład jeden.

Kolejnym czynnikiem, który może wpłynąć na wysokość składki, jest oczywiście kwota maksymalna ubezpieczenia oraz to, czy na przykład my jako firma transportowa, będziemy chcieli partycypować w kosztach odszkodowania. Istnieje taka opcja porozumienia, że jeżeli ładunek ulegnie zniszczeniu, to możemy na przykład umówić się z ubezpieczycielem, że pokrywa on 60% kosztów ubezpieczenia, natomiast 40% wypłacamy z własnego konta. Może być to opłacalne, jeżeli przewozimy towary, które jest dość trudno uszkodzić, ale klient wymaga od nas posiadania ubezpieczenia.

Ostatnim kryterium jest oczywiście to, jak długo odprowadzamy takie składki oraz jak często z polisy korzystamy. Działa tutaj taka sama zasada jak w przypadku ubezpieczenia OC. Im dłużej jeździmy bezwypadkowo, tym mniejszą składkę mamy.